Den nya vågen av extraljus med led teknik

Ett företag har ofta högre krav på utrustning än de flesta privatpersonerna. Många företagsbilar utrustas därför nu för tiden utrustade med moderna extraljus som använder sig av effektiv led teknik. Den första fördelen med led som extraljus är livslängden som är betydligt längre än både halogen och xenon belysning. Tidigare använde man endast wattstyrkan som referens vid jämförelse av olika modeller men detta sätt att jämföra extraljus är inte längre en bra metod. Extraljus som använder led dioder genererar i princip lika mycket ljus vid 50W som halogen gör vid ca 300W vilket minimerar strömförbrukningen med en 1/6 del.

LED ljusramp vid nummerskylten en växande trend

Att montera fast en LED ljusramp vid nummerskylten är det absolut vanligaste bland bilägare. Detta är en växande trend så man på ett väldigt smart sätt får ett bättre ljus under bilkörningen utan att man behöver modifiera bilens kaross i någon större utsträckning. Den vanligaste wattstyrkan med LED ljusramper är framförallt 120W även om 90W och 140W också används i vissa situationer. En led ljusramp med Cree dioder avger i normala fall mer ljus än led ljusramp med Epistar dioder. Cree är ett amerikanskt företag som är ledande inom led. Det är viktigt att förstå att inte endast led dioden avgör ljusstyrkan utan det finns fler variabler att ta hänsyn till som kan begränsa prestandan avsevärt. Optiken är troligtvis den mest kritiska komponenten som framförallt påverkar ljusgenomsläppet. Bra optik resulterar i högre ljus genomsläpp och därmed högre ljusstyrka / lumen.

22 dec 2016